Y U No American?

Jag förväntade mig aldrig att det skulle vara enkelt. Vad vore det för kul om det inte hade några utmaningar alls med att flytta utomlands och starta ett nytt liv.
Jag tror att många som kommer hit för att plugga är här på mer en nöjesresa. Och att gå på college ger dem en ursäkt att vara här längre och få känna på och leva festlivet i Hollywood & L.A. Vad de inte inser är att skolan kommer vara viktigare för dem än de tror. Då menar jag inte att deras utbildning kommer behövas i framtiden, utan att om de inte fokuserar på skolan kommer de få problem med CSN. Inte lika lyxigt längre då va?
De märks vilka som är här för att studera.

Jag har börjat komma in i vardagslivet ganska bra här nu, jag har inte direkt några att umgås med och det är i och för sig ganska förståeligt med tanke på att jag bara bott här i 2 veckor utöver de 2 veckorna mina syskon var här och semestra med mig.
Jag skulle kunna gå ut och festa och hänga med alla andra svenskar som är här. Men om jag ville festa och umgås med svenskar, ja då kunde jag lika gärna stannat kvar i Linköping och blivit student på LiU.
De svenskar jag känner just nu att jag kan umgås med är de jag bor med. Boendesituationen ska jag ta upp i ett annat inlägg någon dag.
Mer svenskt än så behöver jag inte. Jag flyttade hit, för att plugga på college, för att få en utbildning. Något jag faktiskt aldrig trodde att jag skulle vilja när jag var yngre. Då sa jag mest att de inte behövs, mina syskon plugga aldrig och titta på dem, dem har jobb och lever bra. Men jag insåg senare att det är mer än så. Utbildning är inte bara utbildning. Även en nystart på livet för min del.
Som sagt, jag kom inte hit för att umgås med svenskar. När skolan drar igång hoppas jag att jag kan hitta fler amerikanska vänner. Jag har redan ett tag snackat med en kille som flytta hit från Chicago, så på sätt och vis är vi i samma situation, men han är inte blond svensk festa i Hollywood och leva rena lyxlivet. Det är en start för mig på att få nya vänner, utanför Sverige.
Och åter igen, jag förvänta mig aldrig att de skulle vara enkelt att starta ett nytt liv, i ett ”nytt” land bland nya människor.

Varför valde jag USA? Jo för sist jag bodde i USA, trivdes jag som fisken i vattnet. Och varför LA? För att de är något helt annat än jag upplevt tidigare, jag gillar värme och de kan bli spännande. Varför alltid ta ett säkert val när man kan ta en stund här och en annan stund där?

Just nu känner jag mig kanske lite forever alone. Jag går på stan själv, jag åker buss till jag vet inte var för att kolla in en affär och inser att det var mer än så på det ställe för at sedan lista ut hur jag ska ta mig tillbaka. Kanske verkar lite sorgligt i era ögon att jag gör allt själv. Men just nu ser jag de mest som att jag undersöker området lite. Ser vad som finns.
Imorgon ska jag nog ta en promenad till Venice Beach, eller åka till Hollywood. Jag vet inte riktigt än. Kameran ska med i alla fall. Jag vill göra något. Kanske gå till Marina Del Rey och fota lite sälar som ligger och steker på marinan? Ända sen syskonen har åkt hem har jag knappt tagit några bilder. Illa Matilda.

Jag trivs hittills. Hur lite vänner jag än har just nu.
Varför kom jag in på dessa tankar? Jo någon skrev faktiskt på facebook att jag kunde ha mer kul nu när jag bor i LA än att njuta av att jag har en säng och kolla på serier. Men att vara ute och festa VARJE kväll. Lägga pengar på de, som jag inte har, och festa på ett sätt jag inte tycker är speciellt kul. Vad ger de mig? Bara för att jag inte är som er, betyder det inte att jag har kul.

Kan även tillägga att jag är en aning nervös inför måndag. Skolstart. De har gått ett år sedan jag gick i skolan. Och det har gått 4 år sedan jag läste matematik sist. Oh Shit.

Ett sista ord: Varför är de så sjukt mycket svenskar här? Åk hem med er. Jag vill komma bort från er! Blir nog bättre med Transfer, inte lika många svenskar som gör det!

Kommentera

