Week 1 of college complete!

Då har jag tagit mig igenom min allra första vecka på Santa Monica College.
Jag har ett helt okej antal med lektioner i veckan, jag läser 5 kurser denna termin.

Engelska kommer vara utmanande och väldigt givande tror jag. Matematik kommer vara ett helvete. Eftersom matte i Sverige är upplagt på ett helt annat sätt så är det mycket man inte gått igenom som dem tar som en självklarhet att man ska kunna. Medan vi har gjort saker i deras avancerade kurser, så har de saker i de lättare som är från våra matte D och E t.ex. Lite störande men de är bara försöka så gott de går.

Matteprofessorn ger dessutom helt löjligt mycket läxa. I onsdags satt jag 7 timmar och igår torsdag satt jag mellan 11 på dan till 3 på natten. Jag blev precis klar. Och de skulle lämnas in idag, fredag. Och såklart fick vi mer läxa idag, vi får läxor efter varje mattelektion. Ibland känns de som att matte skulle räcka ensamt en termin och man skulle ha fullt upp varje dag. Vad jag undrar är; hur ska jag har tid med alla andra ämnen? inte direkt så att de är mindre krävande tidsmässigt utanför lektionstimmarna.

Counseling kommer vara ganska slapp, tror jag kommer ha nytta av kursen även om i princip alla internationella svenska studenter säger att det är slöseri på pengar. Men ja kommer nog kunna få hjälp och information om hur jag ska göra inför min transfer till universitet om 2 år. Jag har ju gjort det lite komplicerat för mig genom att ändra inriktning till ett skolan inte har.

Media 1 verkar inget speciellt om man kollar på vad kursen innehåller, en ganska medel kurs som känns som +-0, men läraren är riktigt rolig och bra så tror det kommer bli roliga lektioner, och det krävs nog när den börjar 19:45 och slutar 22 på tisdagskvällar!

Sen har jag ju Fitness Lab med. I onsdags började vi med att springa 1 mile, det är 1.6km, 4 varv runt löparbanan. Hemma hade de inte varit några problem alls. Men de jag inte räkna med var att de är 30 grader varmt och strålande sol ute när man springer. Kan säga att de va jobbigare än ett hårt ispass. blev svårare att andas med varmluften. Så de blir att träna en del utanför lektionerna och göra kroppen lite mer van vid att springa i värmen.
Fitness lab kommer vara jobbigt, men otroligt givande tror jag. Träningsverk efter första lektionen visar ju att det ger något i alla fall. Nämnde jag att läraren är football coach? så han är ganska mycket väldigt hård!

Första veckan i college har gått bra, jag hittar till alla lektioner, jag har köpt alla mina böcker för ungefär 1800 kronor, skulle egentligen kostat 2500 ungefär. Löjligt dyrt men man har ju inte direkt något val.

Annars börjar jag komma in mig ganska bra här i mitt nya hem i Santa Monica. Har även fått hem min sängram från IKEA, så nu sover jag inte på golvet minsann! Jag är den enda i lägenheten med riktig säg, alla andra har bara madrasser på golvet. Varav en av dem har en riktigt tjock madrass, de andras är inte speciellt sköna om jag får säga vad jag själv tycker.

Inga bilder denna gång, har haft ganska fullt upp med annat. Nu ska jag ta långhelg och tillbaka till skolan blir det inte förens på tisdag! Labor Day på måndag vilket betyder att skolan är stängd!

Kommentera

