Anledningen bakom användandet av media.

Måste ärligt säga att jag idag har haft en av de mest intressanta lektioner hittills. Visst, jag har bara gått i skolan i 1,5 vecka nu men det slog mig ändå att det här, de här kommer bli kul.
Jag läser en kurs som heter Media 1. Vi pratar lite om massmedier och hur det påverkar människor och hur det kan användas och så vidare. Har inte riktigt full koll på allt innehåll än.
Idag fick vi reda på får första examinationsuppgift och jag måste ärligt säga att jag ser fram emot att göra den. Samtidigt som jag är lite rädd för vad jag kommer komma fram till under uppgiften så ska de även bli kul och få reda på varför jag gör saker.
För att enkelt beskriva uppgiften så ska man först välja en typ av media. Det kan vara mp3-spelare, facebook, twitter, webbläsare, TV, SMS, telefonsamtal, skype, blogg, och så vidare.
Man ska välja något man använder regelbundet, annars finns det inte direkt någon poäng med uppgiften.
När man valt det man vill arbeta med kommer man paras ihop i grupper om 2-5 personer med de som valt samma. Som grupp ska vi ta reda på hur detta vi valt funkar. Dvs. om vi skulle valt TV, hur funkar en tv? Hur är den uppbyggd och vad är det som gör att vi kan kolla på den?
Men sen ska man göra en individuell del. Det är det jag tror kommer bli väldigt intressant och något jag ALDRIG gjort förut.
Man ska under några veckor dokumentera; när använder jag detta? hur använder jag detta? var använder jag det? och analysera lite varför kanske. Tillslut kommer man ha massa inlägg man skrivit om då man använt det man valt. Med detta ska man leta efter ett mönster. T.ex. att jag lyssnar alltid på musik när jag pluggar, eller jag kollar alltid på tv när jag är arg. Man ska alltså leta efter mönster och repetitioner av det man gör. Hitta något som sticker ut. Detta ska man sedan analysera och ta reda på varför det är så. Varför lyssnar jag alltid på musik vid denna tidpunkt eller varför kollar jag alltid på serier när jag har sååå mycket viktigare saker att göra.

En tjej en tidigare termin hade sin iPod som sin grej. Hon fick genom denna uppgift reda på att hon lyssnarinte på sin iPod för att lyssna på musik lite casual. Utan hon lyssnade på sin iPod för det va då hon kände att hon hade kontroll över något. HON kunde välja vilken låt som skulle spelas och när. Hon kunde själv byta låt när hon ville.
En annan tjej hade SMS. Hon insåg att hon tog emot betydligt mer SMS än hon skickade och det mesta var från hennes pojkvän. Och hon insåg sedan att majoriteten av smsen var frågor som, var är du och vem är du med? Hon insåg hur han var som person och att han höll fast henne från att göra saker. Sådant hon kanske inte riktigt såg innan. Efter denna uppgift tog de slut mellan dessa två då hon faktiskt insåg hur det var.

Det är lite de som gör att man blir lite rädd att skriva denna uppgift men samtidigt är de väldigt intressant och jag är nyfiken på vad jag kommer komma fram till. Jag vet ännu inte vad jag ska välja. Det ska vara bestämt nästa vecka, sen får vi se hur det går. Jag kanske inser något jag aldrig tänkt på förut.

När ni läser det så kanske de låter lite flummigt och ganska konstigt och inte alls kul, men jag ser faktiskt fram emot denna uppgift. Ska bli väldigt kul. Notera att det är väldigt sällan jag tror att en uppgift i skolan ska bli kul.

Så nu vet ni det.
Fred ut.

One comment

Kommentera

