2 Minnesotans & 1 Swede

Var redo för en megauppdatering

Nu har det gått en vecka sedan jag hörde av mig sist här. Jag har en godkänd ursäkt också! Den första är ju såklart alltid skola. Men de senaste dagarna har jag faktiskt haft besök!
Två kompisar från Minnesota var här och hälsade på. Holly — Min värdsyster, och Jane — en kompis vi har gemensamt.
De kom hit på onsdagen och åkte hem idag lördag. Tråkigt att de inte kunde stanna så länge, men man ska väll inte klaga när man väl får besök? Flygbiljetten kostade 300 DOLLAR mer om de skulle stannat en dag längre. Så jag förstår dem.
Tre hela dagar hade vi tillsammans och vi gjorde det bästa vi kunde för att ha både kul och hinna se så mycket av LA som möjligt. Holly har bara varit i Kalifornien när hon var liten; när hon var 5 år. Och Jane har aldrig varit här.

Onsdag
Började med att jag tog mig till flygplatsen för att möta upp de på morgonen. Efter det blev de hem till lägenheten lämna av väskorna och sedan traska ner till Santa Monica Beach där vi vandra lite. Holly (och Jane med men mest Holly) har varit inställd på att äntligen få gå till stranden och så glad hon var när vi kom dit! Vädret var riktigt fint med. Cirka 30 grader och strålande sol!
Sedan vandrade vi runt på Santa Monica Pier lite. Efter vi spenderat en stund nere vid stranden så tog vi oss in till Santa Monica Place för att käka lite FroYo. Det är som mjukglass. Sen får man välja va man vill ha för tillbehör till. Jag tog alltid Vattenmelon Sorbet, Vit Choklad och Vanilj och la till lite meloner, jordgubbar, chokladbitar och några små godisar! På kvällen blev det sedan att vandra längs 3rd Street Promenade för att sluta dagen med lite middag på Chipotle, mexikansk mat.
Holly & Jane somnade sedan tidigt efter att ha varit vakna sedan midnatt Los Angeles tid.

Torsdag
Torsdagen bjöd på en riktigt härligt dag. Om man bortser från att jag var på skolan på morgonen.
När jag kom hem från skolan gjorde vi oss redo för att först vandra ner till TuttiFrutti för att köpa FroYo till lunch igen, gott! Sedan ringde vi en taxi som tog oss till Hollywood där vi sedan hoppade på en buss som tog oss halvvägs upp längs N Beachwood Dr. När vi kommit allra längst upp på vägen så kom vi till Hollyridge Trail. Denna skulle leda oss till Hollywood skylten!
Det började bra och vi kände att vi var på rätt spår. Sen inser vi att vi har gått fel, så vi går tillbaka en bit och testar andra hållet. Men de va också fel. Så vi frågar några som sitter och filosoferar på en kulle på berget. De visar var de tror att de är. Det visade sig att de också var helt fel.
Efter mycket om och men bestämmer vi oss för att gå tillbaka, någonstans måste vi ha missat en avfart. På vägen stöter vi på 2 stycken prärievargar! Medan Holly & Jane blev lite rädda var jag den som gick närmre för att försöka ta en bättre bild på dem. Men när jag var några meter ifrån och tog upp kameran så sprang de in i busken. Söta små prärievargar!
Efter lite vargmöte så går vi vidare och ser tillslut var vi missade avfarten. Men kom på att när vi gick förbi så stod det en skylt att där får man inte gå, så de gjorde ju inte vi.
Vi blev helt plötsligt betydligt piggare och tog oss upp till toppen av berget och tillslut stod vi där bakom Hollwood skylten och blickade ut över Los Angeles. Helt underbar utsikt. Det var ett sådant moment som en bild inte kan fånga, utan man måste vara där för att förstå hur mäktigt det är!
Efter att ha spenderat en stund på toppen och bakom skylten vandrade vi ner och tog oss till Hollywood Boulevard för att gå lite på Walk of Fame, shoppa lite och kolla in Chinese Theatre. På vägen tillbaka till bussen stannade vi vid LA ink så att Holly & Jane kunde få se de och ta sina bilder.
väl hemma blev det direkt i säng och slut i kroppen var man efter att ha gått konstant från 13:45 till 20:00

Fredag
Fredagen började med att jag hade ett matteprov som inte alls gick bra. Jag pluggade kvällen innan och på bussen till skolan och kände att jag kunde det mesta. Men när jag väl satt i lektionssalen och skulle skriva provet var det helt blankt i huvudet. Det stod helt still. Inte bra!
Väl hemma igen så gjorde vi oss i ordning för att först ta en FroYo på TuttiFrutti, blev tradition till lunch! Efter det så gick vi från Santa Monica Pier ända bort till Venice Pier.
Det blev lite strandhäng innan vi vandrade upp och käkade lunch på the Cheesecake Factory. Mums!
Efter lunch så skulle vi ta oss tillbaka till bussen, men tog en liten omväg och vandrade inne vid Venice Canals. Riktigt mysigt ställe!
När vi sedan kom hem var det dags att byta från kortbyxor och linne till Jeans & långärmad. Började bli lite småkyligt ute. Sedan tog vi oss ner till Santa Monica Pier där det var dags för ”Front Porch Cinema at the Pier” — utomhusbio på piren helt enkelt. filmen (500) days of Summer var det som visades. Efter filmen tog vi oss en tur i parisehjulet på piren, vandra runt på piren och njöt av allt som var upplyst för att sedan gå ner till stranden där Holly & Jane skulle hämta sand och ta med sig hem.

Lördag
På grund av respektlösa jävla rumskamrater (förutom han jag delar rum med som sov hela tiden) så sov jag & Jane max en timma på hela natten. Vid 2 på natten ramlade de in från krogen och skrek och hade sig. De vakna man lagom av. Sedan var de hur högljudda som helst i rummet bredvid  Jag gick upp och sa till att lägenheten är otrolig lyhörd så va snäll och va tysta, klockan är 2, vi försöker sova och vi ska upp klockan 6. Men de hjälpte inte alls utan de var lika högljudda i alla fall. Jag försökte somna ändå men det gick inte alls. När klockan var halv fem på morgonen var de fortfarande vakna. Jag gick upp IGEN och sa till de att nu får de faktiskt vara tysta, om 1,5 timma ska vi upp och vi kan inte sova. Varde tysta sedan? nej.
Ska man verkligen behöva säga till TVÅ gånger för att de ska vara tysta. Så sjukt respektlös när vi ligger och sover i rummet bredvid, säger till två gånger och inget händer?
De ligger fortfarande och sover (klockan är halv 3) men när de vaknar ska  jag allt prata med dem att de inte får hända igen för det är inte okej!

Och här är några få bilder från dagarna, resten kommer upp på facebook (vi tog ungefär 550 stycken)

 

Kommentera

