Problem med Skolan 2.0

Den senaste veckan har allt varit väldigt jobbigt när de kommer till skolan.
Det började med att jag insåg att hur jag än gör på de kommande proven i matten så kommer jag inte att klara kursen. (Notera att matte va ingen kurs jag ville läsa denna termin, men de sa att jag behövde göra det, så de gjorde jag. Visade sig att så va de egentligen inte).
Hade jag varit amerikan hade det inte varit någon stor grej utan jag hade kunnat köra på som vanligt och tagit kursen igen nästa termin. Men eftersom jag är internationell student så ställde de större problem.
CSN kräver att man klarar minst 12 units (och läser minst 12) för att man ska få några pengar från dem. Med denna kurs som ligger på 5 units hamnade jag då på 8 avklarade.
Panik.
Pratade med massor om vad som faktiskt gäller från CSN och ALLA säger olika. CSN hade alltså inget enkelt svar till alla. Detta gör att allt blir ännu jobbigare och jag funderar på om jag måste åka hem efter jul. Min lärare i matematiken frågade om jag skulle hoppa av kursen innan det var för sent. Jag mailade med en studievägledare och hon sa att jag eventuellt kunde droppa om jag fick godkännande från skolan att då hamna under 12 units — alltså står jag inte längre som heltidsstudent (det är där problemet ligger)
Sen blev det helg och på söndag natt ringde jag till CSN för att ta reda på vad exakt som gäller.
Jag får svaret att de första 40 veckorna godkänner CSN att man klara 9 units som studerande utomlands. Men jag klarar ju bara 8 denna termin, hur gör jag då? Eftersom jag har sökt och fått beviljat CSN bidrag & lån för ett helt läsår så räknar de antal totala avklarade units. Alltså kunde jag läsa upp de 10 som i så fall skulle saknas på vårterminen.
Detta var en extrem lättnad och det verkade som allt skulle lösa sig utan problem. Det sa att det var nog bäst att jag stannar i kursen för att slippa massa krångel, prövning om jag är lämpad för framtida CSN lån osv. som de hade blivit om jag hade hoppat av (eftersom jag då inte längre hade varit helttidsstudent)

På tisdagen, idag, pratade jag med läraren och sa som det var — att jag inte tänkte hoppa av kursen just på grund av hur det ligger till med CSN. Han sa att jag inte behöver komma på några mer lektioner och inte göra några prov. Han skulle försöka komma ihåg att inte droppa mig från kursen även om jag inte är där (egentligen blir man automatiskt droppad efter att man missat för många lektionstillfällen). Vi pratade även om att ja ska ta om kursen nästa termin och kom även in på om ett F verkligen är bättre än att bara hoppa av. Han fick mig att ifrågasätta mig själv; kan jag ta om kursen? ersätts betyget eller påverkar det mitt totala medelvärde sedan när jag ska byta skola?
Till min fördel hade jag möte med studievägledaren idag.
Jag tog upp det med henne och Math 20 som kursen heter kan inte flyttas övertill något universitet på något vis och att jag bara behöver ta om den nästa termin och få minst ett C. Då hade allt löst sig trodde jag. Men där hade jag fel, igen.
På grund av att matten var 5 units och jag läser totalt 13 units så drar den kursen ner mitt medelvärde något enormt.
Om jag skulle få bra betyg så skulle jag ändå hamna under 2.0 i GPA. Och då räkande jag på B,B och ett A. (Har jag alla A så är det lugnt)
Detta gör att jag isåfall hamnar på probation. Detta betyder att man inte får läsa så många units man vill utan max 12.
Visserligen så behöver jag bara klara minst 10 och 12 skulle räcka, men med de kurser jag vill läsa så går det inte ihop då de hamnar på totalt 14!
Efter mycket diskussion hit och dit berättar hon att jag kan nog lura systemet om jag väljer mina kurser redan i december och betalar för de innan mina betygs läggs in på systemet i januari. Annars skulle jag bli automatiskt droppad från ALLA kurser jag valt, inte bara de som stigit över max antalet.

Jag ska maila tillbaka till studievägledaren och se så jag fattat allt rätt och sedan prata med IEC och se va de säger om saken. Eftersom jag inte kan betala förens i Januari när pengarna kommer. Men Srey, studievägledaren nämnde att det bör vara lugnt eftersom jag är en student som har ”special funding” , och de brukar ta hänsyn till det och inte droppa oss.

Jag hoppas allt kan lösa sig för jag börjar bli allmänt trött på att allt bara ska krångla för att jag inte klarar EN kurs.
Konstant huvudvärk av alla besvär och ingen motivation till att göra något.
Vill bara att allt ska lösa sig.

Något roligare:
38 dagar tills jag flyger hem till Sverige över Jul & Nyår.
Ser fram emot att se de få människor som är kvar i Linköping/kommer hem över jul!

Kommentera

