Money Money Money.

Sedan jag flyttade hit har jag lärt mig mer och mer ju längre tiden gått vad jag bör göra med mina pengar och vad jag inte borde gjort med dem. Första terminen här för mig blev en läxa ekonomiskt då det var första gången jag skulle klara mig helt själv ekonomiskt.
Misstag jag inte ska göra nästa termin

  • Köpa för mycket onödig mat, tänka lite mer på vad jag köper.
  • Inte slösa så mycket pengar på oinyttigheter, många bäckar små blir till en stor stor å.
  • Inte använda mer än vad jag har tillgång till den månaden.
  • Inte köpa onödiga saker.
  • Tänka efter om jag verkligen behöver det.
  • Lägga undan pengar på ett bättre sätt för hyra/räkningar.

Jag har lärt mig lite vad allt kostar, vad räkningarna kommer gå på, vad maten kostar och allt sådan smått. Ibland undrar jag var mina pengar tog vägen och insåg sen att de va alla de där smågrejerna som ”äh en påse godis idag är inte så mycket” – men de blev mycket.

Så nästa termin kommer nog se bättre ut ekonomiskt för mig. Kommer tänka efter lite mer vad jag lägger pengarna på osv. Denna termin var för att lära sig och jag såg vilka misstag jag gjorde och vissa misstag fick jag sota för.

Jag saknar hockeyn. Både att spela och att titta på Washington Capitals. NHL lockouten börjar bli något störande.
Jag saknar att knyta på mig skridskorna och ta de där första skären på nyspolad is.
Blir att åka så mycket jag kan innan jag åker tillbaka till USA, men utrustningen följer med mig tillbaka.

One comment

  1. Att göra misstag, det är så man lär sej. Och när du dessutom fick börja lära dej en egen ekonomi med en annan valuta! Som sagt nästa termin kommer du ju att ha mkt mer koll och då är de ju lättare att lägga upp vilka pengar som behövs till vad.

Kommentera

