SMC to ?

På senaste tiden har jag tänkt ganska mycket på hur det kommer bli när jag är klar här.
I torsdags var jag hos studievägledaren och pratade om att det är min sista termin på SMC och allt inför transfer. Han tyckte jag hade väldigt bra koll och allt klart som jag behöver göra hittills. De enda jag behöver göra är en exit intervju på SMC och ansöka till UMN:TC och fixa officiellt transcript när jag är klart med denna termin. Känns väldigt enkelt.

För att vara ärlig så är de lite skrämmande att bli klar på SMC. De känns liksom säkert här nu. Jag har gått i skolan här i 2 år nu, bott här i lite olika lägenheter i olika delar av staden, jag kan staden och vet hur allt funkar. Men att nu inte veta om jag faktiskt kommer komma in på UMN eller kommer ha pengar att leva där, då CSN inte ger tillräckligt och ingen bank har lån för studier, är lite skrämmande.
1. Om jag inte kommer in på University of Minnesta, vad händer då? Har jag då slösat 2,5 år på studier som inte ger mig något alls och satt mig på lån för inget alls?
2. Kommer jag in – CSN täcker endast studiekostnaden men inte direkt någon levnadskostnad. Hur ska jag ha råd med det? SEB gav tydligen inte ut studielån som jag trodde, utan ett studentlån på max 25.000 TOTALT. Inte per termin som jag behöver…
3. Finns det ens stidpendier för mig att söka? Ghaa får lite smått panik på allt ekonomiskt!

Jag vet inte vad som kommer hända, eller hur allt kommer bli och jag gillar att ha koll. Jag vill gärna veta hur saker och ting ska bli. Varje gång jag varit hos en studievägledare såär det alltid positivt överraskade om hur bra koll jag har på allt och att de egentligen inte har något mer att säga till mig då jag redan har all information. Jag är sån som tar reda på så mycket jag kan själv först.

Som sagt… Vi får se hur det blir.

Kommentera

